خبرنگار نیویورک تایمز خطاب به مجری صداوسیما: انشالا نجف ببینمت ویدئو | شهروندان مشهدی، دست‌اندرکاران صندوق‌های اخذ رأی ویدئو | توصیه‌های على‌اکبر صالحى به آن‌هایی که هنوز تصمیمى براى رأى‌دادن نگرفته‌اند عذرخواهی وزیر کشور از ایرانیان خارج‌ازکشور که امکان شرکت در انتخابات را نداشته‌اند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تا چه ساعتی تمدید شد؟ تاکنون در خراسان‌رضوی، ٨۵ درصد افراد با کارت‌ملی و ١۵ درصد با شناسنامه رأی دادند ماجرای جمع‌آوری سازه تبلیغاتی یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد چه بود؟ اطلاعیه شماره ۲۱ و ۲۲ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳) رئیس کمیته آموزش ستاد انتخابات خراسان‌رضوی: شبیه‌سازی فرایند انتخابات چند روز قبل از آغاز رأی‌گیری، در مشهد انجام شد + فیلم پلیس فتا تهران خبر داد: احضار ۴ نفر به‌دلیل دست‌کاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی بیشترین تخلفات انتخاباتی در مشهد تاکنون شامل چه مواردی بوده است؟ گزارش المیادین از برگزاری انتخابات در ایران ۴۰ روز پس از شهادت رئیس‌جمهور کاندیدا‌ها کجا رأی دادند و پس از آن چه کردند؟ + عکس اطلاعیه شماره ۲۰ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳) فرماندار مشهد: مشارکت مردم در انتخابات نسبت به گذشته ٢٠ درصد افزایش یافته است در تمامی شعب اخذ رأی مشهد، امنیت کامل برقرار است ویدئو | نحوه درخواست شعبه سیار در سراسر کشور مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌رضوی: هیچ فرد واجد شرایط اخذ رأی نباید از شعبه برگردد استقرار صندوق اخذ رأی در ایستگاه مترو شریعتی مشهد اطلاعیه شماره ۱۹ ستاد انتخابات کشور (۸ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آغاز انتخابات در ساعت ۸ صبح ۸ تیر | مدت زمان اخذ رأی ۱۰ ساعت است

  • کد خبر: ۲۳۵۴۹۳
  • ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
آغاز انتخابات در ساعت ۸ صبح ۸ تیر | مدت زمان اخذ رأی ۱۰ ساعت است
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ۱۰ ساعت مدت زمان اخذ رأی است، اما تشخیص تمدید بر عهده وزیر کشور است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محسن اسلامی در نشست خبری اظهار کرد: روز جمعه ۸ تیر رأس ساعت ۸ صبح انتخابات در سراسر کشور و خارج کشور آغاز می‌شود. ۱۰ ساعت مدت زمان اخذ رأی است، اما تشخیص تمدید برعهده وزیر کشور است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، یا شناسنامه یا کارت‌ملی باید توسط رأی‌دهنده ارائه شود. در خارج کشور که ۳۴۴ شعبه اخذ رأی داریم، احراز هویت با گذرنامه انجام می‌شود. توصیه ما این است که رأی‌دهندگان با کارت‌ملی در شعب حضور یابند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد: در شعب اخذ رأی، احرار هویت الکترونیکی انجام می‌شود، اما تعرفه رأی کاغذی است که اسم و کد نامزد با خودکار روی آن نوشته می‌شود. صندوق اخذ رأی، در سراسر کشور درِ آبی دارد.

اسلامی با بیان اینکه تبلیغات در ساعت ۸ صبح روز ۷ تیر به پایان می‌رسد، عنوان کرد: همه اقلام و تجهیزات به سراسر کشور و خارج کشور ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: به مجریان انتخابات توصیه و تاکید کردیم هیچ‌گونه جانب‌داری از نامزدی نداشته باشند. در هر شعبه، ۵ تا ۷ مسئول برای اخذ رأی حضور دارند. نماینده فرماندار، نماینده شورای نگهبان، فراجا و نمایندگان نامزد‌ها در شعب حضور دارند. نامزد‌ها در هر شعبه می‌توانند یک نماینده داشته باشند. این نمایندگان تا شمارش آرا در شعب حضور دارند و مستقیم این فرایند را مشاهده می‌کنند. فیلم‌برداری این افراد از شمارش آرا ممنوع است. در انتخابات قبلی، صداوسیما از فرایند شمارش آرا فیلم‌برداری کرد، اما تعرفه‌ها دیده نشد؛ زیرا قانون صراحت دارد که رأی مردم باید مخفی باشد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: تمام فرایند رای گیری از ساعت ۸ تا شمارش آرا در صورت جلسه می‌آید. توسط مسئولان شعبه، جداول و آمار همه نامزد‌ها در این صورت جلسه آمده و امضاء خواهد شد. تعداد تعرفه‌های تحویلی به شعبه و تعداد تعرفه‌های مصرف شده، تعرفه‌های باطله مشخص است. آرای هر نامزد و آرای باطله به تفکیک تهیه می‌شود. سپس صورت جلسه مهر اجرا و نظارت می‌خورد و در پایان هم صندوق رای پلمب خواهد شد.

اسلامی بیان کرد: پس از شمارش آرا در شعب، داده‌ها از طریق دستگاه احراز هویت به فرمانداری‌ها ارسال می‌شود تا تجمیع آرا صورت گیرد. پس از تایید فرمانداری، آرا به وزارت کشور ارسال می‌شود؛ این فرایند بسیار دقیق انجام می‌شود.

به گفته وی، همه مشخصات عوامل اجرایی شعب در دستگاه احراز ثبت می‌شود.

وی افزود: ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در سراسر کشور داریم. شعب شهری ۳۴ هزار و ۵۲۲، روستایی ۲۴ هزار و ۱۱۸، شعب ثابت ۴۳ هزار و ۴۲۵ و سیار ۱۵ هزار و ۲۱۵ است.

اسلامی خاطرنشان کرد: اگر نامزد‌ها در مرحله اول اکثریت مطلق آرا را بدست نیاورند، انتخابات به مرحله دوم می‌رود و دو نفری که بیشترین آرا را بدست آوردند، به مرحله دوم می‌روند. اکتریت آرا شامل همه آرا چه صحیح و چه باطله ملاک است. مرحله دوم در روز ۱۵ تیر برگزار می‌شود. کسانی که متولد ۸ تیر ۸۵ به قبل هستن می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. کسانی که در مرحله اول شرکت نکردند، در مرحله دوم می‌توانند شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: نامزد‌ها شخصا یا از طریق نماینده خود باید کتبی به ستاد انتخابات کناره گیری خود را اعلام کنند، ولی در قانون سقف زمان انصراف اعلام نشده است.

اسلامی در پایان گفت: در کانادا مجوز انتخابات از سوی دولت مربوطه صادر نشده و انتخابات آنجا برگزار نمی‌شود، ولی در آمریکا برگزار می‌شود. رای دهندگان به صورت حضوری به شعب رفته و با گذرنامه رای می‌دهند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->